Måltidsordning

Spelar det någon roll när du äter?

De flesta mår bra av att fördela sitt energiintag ganska jämnt över dagen. Man kan då tänka sig att man äter frukost, lunch och middag samt ett par mellanmål varje dag.

Om man äter regelbundet håller man sig mätt och blodsockret hålls på en jämn nivå. Det är också bra för ämnesomsättningen, om kroppen inte får näring regelbundet börjar den snart spara på energi. Eftersom våra kroppar från början är anpassade för ett liv där mat inte var lika lättillgängligt som nu kan de spara energi om det behövs. Ungefär fem timmar efter att du ätit saktas metabolismen ner och kroppen förbereder sig på en eventuell svält. För att hålla energiförbrukningen på en jämn nivå är det därför viktigt att tillföra kroppen energi regelbundet.

Måltidsordning 2

Frukost, lunch och middag är dagens tre huvudmål. Man hör ofta att frukosten är dagens viktigaste mål, men lunch och middag är lika viktiga. Alla känner inte för att äta tidigt på morgonen och det är inget fel i att ta frukosten lite senare när du vaknat till lite mer. Det viktigaste är att du sprider ut dina måltider, inte att du äter på exakta tider varje dag. För en del är det dock lättare att äta regelbundet om man planerar sina måltider väldigt detaljerat. Gör på ett sätt som fungerar för dig.

Mellanmål är bra för att du ska hålla dig mätt och pigg mellan de tre huvudmålen, det är också bra att ha ett mellanmål till hands när du blir sugen på något. Ett bra mellanmål innehåller inte för mycket energi och ger näring för att stilla hungern. Två eller tre mellanmål per dag är lagom för både vuxna och barn.

Sist, men inte minst, är det viktigt att tillföra vätska under hela dagen. Kroppen har svårare att reglera mättnadskänslor om energin tillförs i flytande form så välj en dryck med ett lågt eller inget energiinnehåll, till exempel vatten eller mjölk.

 

Källor:

Nordic Nutrition Recommendations 2004, utgiven av Nordic Council of Ministers

Näringslära för högskolan av Lillemor Abrahamsson, Agneta Andersson, Wulf Becker & Gerd Nilsson

 

Text: Sofia      Bild: Microsoft ClipArt (1368)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


5 × = five

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>