Gott till påsk

Till påsk kan det lätt bli mycket av det goda. Vi ger gärna bort både godis och choklad i påskäggen och till maten vankas det alkohol av olika slag.

 

Godis

Statistiskt sett äter en familj på fyra personer 1,2 kilo godis i veckan. I påsk tenderar det att bli betydligt mer. Under den svenska påskhandeln säljs det ungefär 6000 ton choklad, vingummi och lakrits. Godis i alla dess former innehåller mängder med tomma kalorier. Alltså mycket energi, en stor mängd kalorier, samtidigt som det inte ger kroppen någon näring.

När kroppen matas med stora mängder socker påverkas blodsockret och kan ge blodsockersvängningar. Detta kan resultera i humörsvängningar och trötthet. Tänk på att äta regelbundet under dagen och inte tillföra stora mängder socker, då minskar risken för att blodsockret ska stiga och falla plötsligt. Vid konsumtion av socker kan även tandhälsan påverkas negativt.

Gott till påsk

Choklad

Choklad ger, precis som godis, mycket energi. I synnerhet från det höga fettinnehållet, men det innehåller inte bara tomma kalorier. Speciellt mörk choklad är en källa till antioxidanter och även mineralerna järn och magnesium.

100 gram choklad ge ungefär 550 kcal., det betyder att en chokladkaka på 200 gram kan ge så mycket energi att det täcker halva ditt dagsbehov. Detta utan att tillföra kroppen livsviktiga näringsämnen. Unna dig gärna en bit choklad, men ät med måtta och njut av varje tugga.

 

Alkohol

Alkohol har ett högt kaloriinnehåll. Ett gram ger 7 kcal. eller 29 kJ. Det innebär att ett glas rött vin ger ungefär 110 kcal. medan en starköl ger ungefär 190 kcal. Alkohol tillför inte kroppen någon näring och intaget bör begränsas till max 5 % av energiintaget.

Statistiken visar att två vuxna tillsammans konsumerar 1 liter vin, 1,5 liter starköl och 13 cl starksprit per vecka. Detta ger ungefär 80 kcal. per person och dag. Då alkoholen dricks endast under en eller två dagar kan de ge ett energiintag på över 500 kcal. en dag.

Inte nog med att alkohol i sig själv inte tillför någon näring, det begränsar också kroppens upptag av olika näringsämnen. Vid ett måttligt alkoholintag är risken att rubba kroppens näringsbalans liten, men ju större del av energiintaget som består av alkohol desto större blir risken att kroppen inte kan tillgodogöra sig de näringsämnen som eventuellt tillförs. Det har också visat sig att alkohol kan öka aptiten och då framför allt suget efter sött och salt.

 

Om man äter nyttigt och tillräckligt med näringsämnen för att kroppen ska må bra, och inte lägga på sig fett, finns det inte jättemycket utrymme för godis, snacks, alkohol och konditorivaror. Väljer man magert kött och magra mejeriprodukter kan man kosta på sig att äta sötsaker och snacks till ett värde av ungefär 200 – 300 kcal. per dag. Detta innebär till exempel en bulle, 50 gram choklad, 1 dl glass eller ett glas vin.

Naturligtvis kan man välja att äta mer tomma kalorier en dag om man håller sig ifrån dem andra dagar och i övrigt äter en bra sammansatt kost. Till påsk rekommenderar vi att man tänker över sitt energiintag och sitt intag av tomma kalorier, men det behöver absolut inte betyda att du inte ska unna dig något gott under ledigheten. Tänk på att få i dig bra mat fylld med näringsämnen och är efterrätt med måtta.

 

Glad Påsk!

 

Källor:

Näringslära för högskolan av Lillemor Abrahamsson, Agneta Andersson, Wulf Becker & Gerd Nilsson

Kostråd för vuxna från Livsmedelsverket på http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Vuxna/

Livsmedelsvetenskap av Lena Jonsson, Ingela Marklinder, Margaretha Nydahl och Annica Nylander

Livsmedelsverkets Livsmedelsdatabasen på http://www7.slv.se/Naringssok/

SCB Statistisk årsbok 2013 ”Medelsvensson har aptit för kött, godis och grädde.”

P3 Nyheter kl. 09:00 25/3-13

 

Text: Sofia      Bild: Microsoft ClipArt (1276)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


9 − four =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>