Förändra din måltid

Det är svårt att helt plötsligt börja äta mindre när kroppen är van vid att få stora mängder energi varje dag. Att gå hungrig är ödesdigert för ett viktminskningsförsök, därför är det viktigt att hitta kostvanor som fungerar för dig så att inte varje dag blir en kamp med en kurrande mage.

Så här ser den klassiska tallriksmodellen ut, den känner de flesta säkert igen.

Frilagd tallrik med dellinjer kopiera

Att modifiera tallriksmodellen något kan underlätta viktminskningen rejält. Här nedan finns en ny variant av tallriksmodellen.

Mod. tallriksmodell

Grönsaker och rotfrukter fyller magen, låt de utgöra hälften av din måltid. Välj grövre grönsaker som broccoli, blomkål, sparris och pumpa. Dessa är mer mättande än sallad och gurka som mest består av vatten.

Även baljväxter som ärtor, bönor och linser är mättande. De är även en utmärkt källa till magert protein. Genom att lägga till baljväxter i dina måltider kan du dra ner på köttet som inte bara tillför protein utan också mättat fett.

Tillbehör som ris och pasta finns i fullkornsvarianter som gör dig mättare och du kan även byta ut dem mot, till exempel, mathavre eller matkorn.

Det kan vara en god idé att se över hur dina måltider är komponerade. Även om det handlar om mat och inte godis kan de tillföra stora mängder onödiga kalorier som inte ger dig mer näring än vad magrare alternativ skulle göra. Det är ett enkelt och billigt sätt som bidrar till din viktminskning.

 

Källor:

Näringslära för högskolan av Lillemor Abrahamsson, Agneta Andersson, Wulf Becker & Gerd Nilsson

Tallriksmodellen av Livsmedelsverket på http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Tallriksmodellen/

Övervikt och fetma av Livsmedelsverket på http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Overvikt-och-fetma/

 

Text & bild 2: Sofia     Bild 1: Livsmedelsverket (1620)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


4 × two =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>