Min viktminskning

När ett mål formuleras i skrift ökar chansen att det uppnås. Därför rekommenderar jag att du sätter dig ner och skriver ner vad som är ditt viktminskningsmål. Om du vill kan du även beskriva hur det ser ut nu. Skriv till exempel upp vad du väger nu, vad ditt BMI är och vad du har för midjemått.

Ditt mål kan delas upp i delmål. Delmålen är små steg som tar dig mot ditt mål.

När du vet vad du vill kan du utforma en plan för att komma dit. Beskriv hur du ska nå ditt mål. Även om det bara är du själv som ska se det du skriver kan det vara bra att ha din plan klart formulerad.

Det finns alltid hinder i vägen för att du ska nå ditt mål. Det kan vara tiden som inte räcker till eller det där suget efter sötsaker som är svårt att ta sig förbi. Skriv nu ner vilka hinder eller problemområden som står i vägen för att du ska nå ditt mål. Att du pekar ut dem gör dem inte värre, det ger dig en klarare bild av dem och det behövs för att du ska kunna ta dig förbi dem.

När du skrivit upp vilka hinder som finns är det dags att skriva upp vad du har för verktyg och möjligheter. Hur ska du komma över hindret? Vad kan du göra i just den där situationen som är problematisk?

Här är exempel på hur din viktminskningsplan kan se ut. Klicka på länken så kommer den upp i form av en pdf.

Min viktminskning – exempel

Här är en viktminskningsplan till dig: Min viktminskning. Den ser ut som i exemplet, men det är du själv som fyller i den. Klicka på länken så kommer den upp som en pdf som du kan skriva ut. I inlägget Energiförbrukning skrev vi om hur man kan räkna ut BMR och PAL.

Sist men inte minst är det viktigt att du är medveten om att återfall kan inträffa. Det händer de flesta som genomför en förändring i sitt dagliga liv. Ditt bästa vapen för att hantera återfall är att vara medveten om att det är vanligt förekommande och ha en plan redo om det händer dig. Vad gör du till exempel om det ösregnar en dag då du planerat att ta en långpromenad? Kan du göra något annat som ger dig motion istället? Vad gör du om de nyttiga livsmedlen du behöver till ditt recept är slut i butiken? Kan du laga något annat? Hur gör du om du helt enkelt tappar lusten och inte kommer iväg till din träning en dag eller två? Kan du börja på nytt med det schema du har?

Var medveten om att återfall inträffar, att vara beredd är det bästa sättet att övervinna dem.

 

Text & utformning av pdf: Sofia (1192)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


− six = 3

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>