Groddning

När man groddar låter man frön eller bönor gro för att sedan äta groddarna. Groddar är näringsrika och det är ett enkelt och billigt sätt att kunna äta färska grönsaker året om. Vissa groddar måste man koka upp innan de är säkra att äta, till exempel sojabönsgroddar, men många kan man äta så fort de är färdiggroddade. Till exempel alfalfagroddar och mungbönsgroddar.

Alfalfagroddar innehåller bara runt 32 kcal per 100 gram och de är rika på protein. De ger A-vitamin, C-vitamin, Folat samt vitamin B1,  B2, B3 och B6. De innehåller även fosfor, järn, kalcium, kalium, magnesium, selen och zink.

Eftersom groddar består av ungefär 90% vatten är det svårt att tillgodogöra sig hela dagsintaget av ovanstående näringsämnen bara från groddar, men de är ett bra alternativ när du väljer vilka grönsaker du tänkt äta idag.

När du groddar behöver du:

  • Frön eller bönor att grodda
  • En groddburk, finmaskig sil eller en glasburk och en bit silduk som täcker öppningen.

Oftast står det på förpackningen till frön och bönor hur man ska göra om man vill grodda dem. En bra regel är att ju större böna, desto längre behöver den ligga i vatten innan groddningen sätts igång. Oftast räcker det att lägga både frön och bönor i blöt över natten.

Själva groddningen går till så att du sköljer frön eller bönor två gånger om dagen i några dagar. Alfalfafrön och mungbönor är oftast färdiga efter tre dagar medan sojabönor och kikärtor kan behöva en dag extra.

Groddning 1

Steg för steg med alfalfafrön

  1. Låt fröna ligga i blöt i minst fyra timmar, det går bra att låta dem ligga över natten.
  2. Häll fröna i en groddburk, en sil eller i en burk med en silduk över och skölj dem noga med kallt vatten.
  3. Fröna gror bäst i mörker så ställ burken i ett skåp eller täck över den med en handduk. Det är viktigt att vattnet kan rinna av, om du har en burk med en silduk över måste den stå upp och ned på ett sätt som gör att det kommer in luft och vattnet kan rinna ut.
  4. Skölj fröna med kallt vatten morgon och kväll. De gror fort och efter tre till fyra dagar är groddarna ett par centimeter långa. Nu är de färdiggroddade.
  5. Ställ burken ljust några timmar så att groddarna blir vackert gröna, sen är det bara att äta dem. De klarar sig några dagar i kylskåp.

Groddning 2    Groddning 3

Ett vanligt misstag är att man försöker grodda för många frön samtidigt. Groddarna tar mycket mer plats än fröna gjorde och du vill inte att det ska bli för trångt i groddburken. En tesked alfalfafrön ger ungefär två deciliter färdiga groddar.

 

Källor:

Livsmedelsvetenskap av Lena Jonsson, Ingela Marklinder, Margaretha Nydahl och Annica Nylander

Livsmedelsverkets Livsmedelsdatabasen på http://www7.slv.se/Naringssok/

 

Text & bild: Sofia (3130)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


+ 9 = sixteen

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>